אלצהיימר ואובדן זיכרון

זה קורה לכולנו, מעת לעת אנו שוכחים פגישה חשובה או שם של מכר מהעבר הקרוב והרחוק, מאבדים חפץ או פשוט שוכחים היכן הנחנו אותו. זה טבעי זה נורמלי וזה קורה לכולם. אמנם חשוב לדעת שאובדן זיכרון הנובע מדמנציה הוא שונה במהותו. הוא מחמיר בהדרגה, עד שאט אט הוא משפיע על היכולת להמשיך בעבודה, או אפילו לבצע משימות פשוטות ומוכרות כמו מציאת הדרך הביתה או למכולת. בסופו של דבר החולה שוכח פעולות בסיסיות ממש, כמו איך להתלבש איך להתרחץ ואפילו איך לאכול.

לפניכם דוגמא לשוני העצום בין שכחה רגילה לשכחה הנובעת מדמנציה, כל אחד הרי יכול לשכוח היכן הוא הניח את מפתחות המכונית, או לעיתים היכן החנה את המכונית עצמה. לעומת זאת ייתכן כי אדם עם דמנציה, יאבד את מפתחות הרכב ולאחר מכן ישכח למה הם בכלל משמשים.

נשתדל לעמוד על ההבדלים בין אובדן זיכרון כחלק מהזדקנות נורמלית לבין אובדן זיכרון כסימפטום של דמנציה- נתאר את ההבדלים ונספק כמה טיפים לשמירה על הזיכרון צלול וחד.

נקודות מפתח על שכחה רגילה

• ככל שאנו מתבגרים, השינוי הנפוץ ביותר שאנו מתלוננים עליו הוא השינוי בזיכרון, הזדקנות בריאה עם החלשות הזיכרון לא מפריע לחיי היום יום באופן דרמטי.

• השפעת ההזדקנות על הזיכרון שונה מאדם לאדם.

• מחקרים מצביעים על כך שהזיכרון המיידי- הקצר, וזיכרונות חיים לא משתנים ככל שאנו מזדקנים.

טיפים לשמירה על זיכרון חד וצלול

לצערנו, עוד לא נמצאה התרופה לדמנציה. עם זאת, הנה כמה טיפים לשמירה על הזיכרון שלכם חד וצלול:

• הימנעו מחומרים מזיקים. אלכוהול עישון וסמים גורמים נזק בלתי הפיך לתאי המוח.

• אתגרו את עצמכם. קריאה מרובה ולמידת מיומנויות חדשות מחזקת את ההקשרים במוח.

• סמכו על עצמכם. כשאנשים מרגישים שיש להם שליטה על חייהם, זכרונם משתפר.

• הירגעו, קחו את הזמן שלכם. מתח ממושך עשוי לגרום לאובדן זיכרון.

• ודאו שאתה ישנים שינה קבועה ומספקת.

• הקפידו על תזונה מאוזנת היטב.

• שימו לב לפרטים. התרכזו במה שאתם רוצים לזכור.

• השתמשו בפנקס רשימות ובלוח שנה.

• ארגנו חפצים במקומות מוגדרים.

• שננו מידע חדש בזמן אמת. חיזרו על שמות של מכרים/מקומות/אירועים חדשים תוך כדי שיחה.

קטגוריות:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר

סגירת תפריט