צרו קשר 02-5002206

סימנים מוקדמים לזיהוי אלצהיימר

הסימנים המוקדמים למחלת אלצהימר מתבטאים בשינויים עדינים ומעורפלים, ולכן אינם ניתנים לגילוי מיידי. כמו כן מוסיפים להקשות על האבחנה, ההבדלים בין חולה לחולה, והעליות והמורדות במצבו של החולה עצמו.

עם זאת ישנם כמה תסמינים שכיחים שעשויים לסייע בצורך באבחנה מהירה:

בלבול, אובדן זיכרון, שינויי אישיות, אדישות, ואובדן היכולת לבצע משימות יומיומיות.

עשרה סימני אזהרה

זוהי רשימה של תסמינים שכיחים של אלצהיימר, במידה וחלקם קיימים אצלך או אצל יקירך מוטב שתמהר לאבחון רפואי.

אובדן זיכרון המשפיע על העבודה

הגיוני שנשכח לעיתים פגישות עבודה, שמותיהם של עמיתים, או מספרי טלפון של שותפים ולקוחות, אמנם בדרך כלל זכרון הפגישה או השמות וכו' יחזרו מאליהם מאוחר יותר.

אדם הסובל מאלצהימר עלול לשכוח דברים לעתים קרובות יותר, ולא לזכור אותם כלל וכלל, גם לא מאוחר יותר.

קושי בביצוע משימות מוכרות

אנשים יכולים להיות עסוקים מאוד מעת לעת, וכך לדוגמה לשכוח שהכינו תוספת לארוחה, ולהיזכר בה רק כשהארוחה מסתיימת. אדם הסובל מאלצהיימר עלול לשכוח לגמרי את התוספת שהכין, ולא להיזכר בה בכלל.

בעיות שפה

לכולנו לפעמים יש בעיה למצוא את המילה הנכונה, שעומדת ממש על "קצה הלשון". אדם הסובל מאלצהיימר עלול לשכוח לעיתים קרובות מילים פשוטות.

חוסר התמצאות בזמן ובמקום

נורמלי לשכוח לרגע את היום הנוכחי בשבוע או את היעד שלך. אנשים עם אלצהיימר יכולים לאבד את דרכם ברחוב מגוריהם, לא לדעת היכן הם נמצאים, ואיך לחזור הביתה.

ריכוז לקוי

אלצהימר משפיעה גם על הריכוז וזה בתורו משפיע גם על שיקול הדעת. פעילויות רבות, כגון נהיגה, דורשות שיקול דעת, ולכן כאשר יכולת זו מושפעת, החולה יסתכן, ויסכן אחרים.

בעייתיות בחשיבה מופשטת

מילוי צ'ק הינה פעולה פשוטה, שאינה דורשת מאמץ שכלי רב, אדם עם אלצהיימר עלול לשכוח לגמרי את האופן בו ממלאים צ'ק, ולמה בכלל הוא נועד.

אבדן חפצים

כל אחד יכול מידי פעם לאבד ארנק או מפתחות, אדם הסובל מאלצהימר עלול שוב ושוב לשים את הדברים במקומות הלא נכונים.

שינויים במצב רוח או בהתנהגות

כולנו הופכים להיות עצובים או מצוברחים מעת לעת, לאדם הסובל מאלצהימר יכולים להיות תנודות מהירות במצב הרוח מרוגע ושמחה עד דמעות וכעס, בלי שום סיבה נראית לעין.

שינויים באישיות

בכל אדם חלים שינויים מסויימים באישיות עם הגיל, לאדם הסובל מאלצהיימר שינויי אישיות חדים וקיצוניים, מאדם עדין ורך הוא יכול להפוך לאגרסיבי ועקשן, ולהיפך.

חוסר יוזמה

על כולנו נופלים מעת לעת רגעים של עצלות, וכך אנו דוחים את עבודות בית, פעילות עסקית או חובות חברתיים, לאדם הסובל מאלצהימר עלול להיות פסיבי באופן בולט, מה שייתן את התחושה לסביבתו כי הוא דורש רמזים שיגרמו לו להיות מעורב יותר.

(מבוסס על "האם זה אלצהימר? עשרה סימני אזהרה שכדאי לדעת", של אגודת האלצהיימר בארה"ב).

קטגוריות:

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר