צרו קשר 02-5002206

שינויי התנהגותם של חולי אלצהיימר

שינויים בהתנהגותו של אדם הסובל מדמנציה נפוצים מאוד, וכמובן עשוי הדבר לגרום ללחץ עצום על המשפחה והמטפלים. זה עלול להיות עצוב וכואב במיוחד כאשר מישהו עדין ואוהב מתנהג בצורה מוזרה או תוקפנית. לכן חשוב להיות מודעים לשינויי ההתנהגות האפשריים, ולהיות מוכנים להם מבעוד מועד.

מדוע ההתנהגות משתנה?

ישנן סיבות רבות מדוע התנהגותו של אדם החולה באלצהיימר ובשאר צורות הדמנציה משתנה. דמנציה היא תוצאה של שינויים פיזיים המתרחשים במוח ומשפיעים על הזיכרון, על מצב הרוח וממילא גם על ההתנהגות.

לעיתים השינויים בהתנהגות יגזרו מהשינויים הפיזיים המתרחשים במוח. ובמקרים אחרים, ייתכן ששינויי ההתנהגות ינבעו דווקא משינויים המתרחשים בסביבתו של האדם, הבריאות המידרדרת או כתופעות לוואי של תרופות. ההבנה מדוע מישהו מתנהג בצורה מסוימת עשויה להקל על ההתמודדות עמה.

מאיפה להתחיל?

תמיד כדאי לדווח על שינויים בהתנהגות לרופא המטפל, הרופא יוכל לבדוק אם השינויים נובעים מהמחלה הנוכחית או שמא מאי נוחות פיזית כזאת או אחרת, ולספק כמה עצות. כמו כן יוכל הרופא לאבחן ולייעץ אם יש מחלה פסיכיאטרית בסיסית אחרת.

התמודדות

התמודדות עם התנהגויות שהשתנו יכולה להיות קשה מאוד, ולעתים קרובות תהיה עניין של ניסוי וטעייה. כעס ותוקפנות כלפי בני משפחה ומטפלים עלולים להבהיל ולהרגיז מאוד. אך חשוב לזכור כי ההתנהגות האגרסיבית אינה מכוונת, וכי היא מחוץ לשליטתו של האדם.

מה לנסות?

• סביבה רגועה ושגרתית, שגרה מוכרת יכולה לעזור להימנע מהתנהגויות מסויימות קשות.

• נסו לשמור על סביבת אנשים מוכרת, אנשים החולים באלצהיימר ובדמנציה עלולים להיות מוטרדים אם ימצאו את עצמם בקרב קבוצה של אנשים לא מוכרים, מצב בו הם מרגישים מבולבלים ומתוסכלים וחסרי יכולת התמודדות.

• אל תצפו, אל תעמידו את החולה במבחן. התסכול שנגרם לחולה על חוסר היכולת לעמוד בציפיות של סביבתו הקרובה עשוי להיות גורם מספק כדי לעורר שינוי שלילי בהתנהגות.

• נסו לא לקחת את הדברים באופן אישי. השתדלו לא להיגרר לוויכוחים.

• השתדלו לא להשתמש בקול רם מידי. דברו לאט, בקול רגוע ומרגיע.

• הימנעו מעונש. החולה לא יוכל לזכור את האירוע ולכן לא יוכל ללמוד ממנו.

תוקפנות

תוקפנות יכולה להתבטא באלימות פיזית ממש, או כתוקפנות מילולית, כגון שימוש בשפה פוגענית, או בשפה גסה שעל פניו לא מתאימה כלל לאופיו של החולה. חשוב לדעת כי התנהגות אגרסיבית היא בדרך כלל ביטוי של כעס, פחד או תסכול, ולרוב אינה בשליטתו של החולה.

מה לנסות?

• פעילות גופנית עשויות לסייע במניעת חלק מהתפרצויות.

• לשוחח בקצרה ברכות ובאופן ברור כמו "אני הולך לעזור לך ללבוש את המעיל שלך", הדבר עשוי למנוע את התחושה שהחולה מותקף וכתגובה לכך להיעשות תוקפני בעצמו.

תגובות קטסטרופליות

לעיתים יהיו התגובות קשות הרבה יותר, שינויי התנהגות הכרוכים בצרחות, צעקות, האשמות בלתי סבירות. החולה הופך לנסער או לעקשן, בוכה או צוחק חליפות ללא שליטה.

שימו לב כי לעיתים תגובות כאלו הן הסימן הראשון לדמנציה, לעיתים הן נגרמות ממתח הנגרם על ידי דרישות מוגזמות מן הסביבה, ולעיתים מקורם דווקא ממחלה או מבעיות פסיכיאטריות אחרות.

התנהגות זו עשויה להופיע ולהיעלם במהירות ויכולה להבהיל את בני המשפחה והמטפלים. עם זאת, נסו להבין ממה נובעים שינויים קיצוניים אלו ולפעמים תוכלו למנוע אותה, ניהול יומן מסודר היא שיטה מצויינת היכולה לעזור לזהות את הנסיבות שבגינם השינויים מתרחשים.

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר