צרו קשר 02-5002206

MCI – הפרעה קוגניטיבית קלה

מקובל בעולם שאובדן זיכרון הוא שלב נורמלי וטבעי מתהליך ההזדקנות. לאחרונה חלה הכרה הולכת וגוברת שיש אנשים שחווים אובדן זיכרון ברמה גבוהה יותר מאובדן הזיכרון החל באופן טבעי בהזדקנות, אך ללא סימנים אחרים של דמנציה.

אובדן זיכרון זה זכה לכינוי "ליקוי קוגניטיבי קל" (MCI), ה- MCI הוגדר רק לאחרונה, המחקרים עליו מוגבלים מאוד, ועדיין רב הנסתר על הגלוי.

מה הוא MCI?

MCI מוגדר לרוב כאובדן זיכרון משמעותי, ללא פגיעה בתפקודים קוגניטיביים אחרים, לאנשים עם MCI יש יותר בעיות זיכרון מאשר היו צפוי מאדם אחר בגיל דומה.

אנשים עם MCI מסוגלים לתפקד באופן עצמאי ולא מראים סימנים אחרים של דמנציה, כגון חשיבה או שיקול דעת לקויים.

תלונות אופייניות מאנשים עם MCI כוללות קושי בזכירת שמות של אנשים שהם פגשו לאחרונה, קושי בניהול השיחה, ונטייה גדולה יותר לאיבוד חפצים.

האם MCI יכול להוביל לדמנציה?

מחקרים שנעשו לאחרונה מצביעים על כך שאנשים עם MCI נוטים יותר לפתח דמנציה, ובמיוחד את מחלת האלצהיימר. ההערכה כיום היא שלאנשים הלוקים ב MCI יש סיכון מוגבר פי 3 עד 5 לפתח דמנציה מאשר לאחרים בגיל דומה.

עם זאת, MCI לא תמיד מוביל לדמנציה, בדיקות שנערכו באופן קבוע על פני מספר השנים, העלו כי חלק ניכר מהלוקים ב MCI נותר יציב ואפילו השתפר.

האם ניתן לטפל ב MCI?

נכון לעכשיו, אין טיפול ספציפי לMCI, והמחקרים כמו שאר מחלות הדמנציה נמצאים בראשיתם בלבד.

עם זאת אימון קוגניטיבי (פעילות של המוח וזיכרון) יכול לסייע מאוד בשימור הזיכרון, במניעת נסיגה נוספת, ואפילו בשיפור.

כמו כן חשוב לשמור על תזונה בריאה, על פעילות גופנית סדירה ולשמור על בריאות כללית טובה – בעיקר שליטה בלחץ הדם, הפחתת רמות הכולסטרול והפסקת עישון.

ברוב המקרים אדם שאובחן עם MCI לא עובר כל טיפול רפואי , אבל יהיה נתון לפיקוח בפרקי זמן קבועים לאבחון השינויים בזיכרון. ייעוץ עשוי לסייע לאנשים עם MCI למצוא דרכים להסתגל לשינויים שהם חווים, ולקבל טיפים ורעיונות בכדי לפצות על קשיי זכרונם.

בימים אלו מתקיים במרכז הרפואי תל אביב (בי"ח איכילוב) מחקר חדשני בהפרעה קוגניטיבית קלה (MCI-Mild Cognitive Impairment), באמצעות גירוי מגנטי (dTMS) על ידי הקסדה של חברת ברינסווי.

המחקר נערך באישור וועדת האתיקה של בית החולים.

השלכות האבחון של MCI

ניתן לראות את ההשלכות של אבחון MCI כהשלכות חיוביות בעיקר. אנשים רבים עם MCI מודעים מאוד לבעיות הזיכרון שלהם.

גם הידיעה שהם נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח דמנציה מאפשרת לאנשים עם MCI להתכונן לאפשרות שמצבם עלול חלילה להידרדר בעתיד, כדי להעריך את מערכות התמיכה שלהם, ולקבל החלטות משפטיות, פיננסיות ואישיות חשובות כגון יפויי כוח.

המעקב השוטף על מצב הזיכרון הוא קריטי, שכן קו הגבול בין קשיים רגילים בזיכרון הקשורים לגיל הזקנה, לבין קשיים חמורים יותר והתחלתה של דמנציה, משתנה בין אדם לאדם. באיתור ובניטור של MCI מתאפשר לזהות התחלה של דמנציה כבר בשלב מוקדם. בהתחשב בעובדה שרוב התרופות המשמשות כיום לטיפול במחלה האלצהיימר נמצאו כיעילות ביותר לשלבים המוקדמים של המחלה, זיהויה המוקדם של דמנציה פירושו קבלת הטיפול האופטימלי ביותר.

קטגוריות:

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר