צרו קשר 02-5002206

מודאג מהזיכרון שלך?

חווה מקרים של שכחה או לפעמים מרגיש מבולבל? הצעד הראשון בדרך לקבלת עזרה הוא לברר קודם כל במה מדובר; כלומר מה גורם לתופעות אלו.

אפיזודות של שכחה ושינויים במחשבה ובהתנהגות הם סימן לדאגה. אלו יכולים להיות  הסימנים הראשונים של מחלות דמנטיות. אך מצד שני יכולות להיות גם סיבות אחרות אשר גורמות לתופעות דומות. לכן הצעד הראשון בדרך לקבלת עזרה הוא אבחון הסיבה לאותן בעיות זיכרון. חשוב לזכור כי לא בהכרח מדובר באלצהיימר או מחלה דמנטית אחרת, הבעיות יכולות לנבוע גם כתוצאה של דיכאון, סטרס וכאבים, תגובה לתרופות, השפעה של צריכת אלכוהול או בעיה רפואית אחרת אשר גם כן דורשת טיפול.

המוח הוא מרכז השליטה של חיינו, בעזרתו אנו יכולים: לתכנן ולארגן דברים; לקבל החלטות; לעבד מידע; לפתור בעיות מורכבות ולבצע חישובים; לתת תשומת לב; להתנהג נכון; לזכור דברים; לדבר ולתקשר; לזהות אנשים וחפצים; לנשום; לנטר את טמפרטורת הגוף ועוד. מסיבה זו כל בעיית זיכרון דורשת התייחסות רצינית –  אם יש איזה ספק או חשש, חשוב לבדוק. במידה ומדובר במחלה דמנטית, אבחון מוקדם יסייע להעניק את הטיפול אשר מעכב את המחלה. במידה ומדובר במחלה אחרת/סיבה אחרת; גם כאן נדרשת תשומת לב רפואית וחשוב לדעת מהי הסיבה לבעיות הזיכרון ושינויי ההתנהגות.

מהי דמנציה?

אנו שומעים הרבה את המילה דמנציה בצירוף עם המילה אלצהיימר, אך למרות זאת חשוב להדגיש כי אין מדובר באותו הדבר. למען הסר ספק בואו נסביר מהי דמנציה ומהו אלצהיימר. דמנציה היא המילה הכללית המתארת התדרדרות פרוגרסיבית בזיכרון ויכולות החשיבה. אלצהיימר היא מחלה אשר גורמת להתדרדרות בזיכרון והיכולות הקוגניטיביות, כלומר זוהי מחלה המובילה לדמנציה. אלצהיימר היא גם הסיבה השכיחה ביותר לדמנציה ולכן הן כמעט מושג מקביל, למרות שלא כל דמנציה היא אלצהיימר. בהזדמנות זו חשוב לציין כי ישנן תפיסות מוטעות אשר מחשיבות את המחלה למחלה של גיל מבוגר בלבד. זה נכון שמחלות דמנטיות שכיחות יותר בגילאים מבוגרים, אך אין זה אומר שצעירים אינם יכולים לחלות במחלה דמנטית.

בדיקת רופא

למרות מחקרים רבים אשר נערכו ועדיין נערכים, עד היום לא פותחה בדיקה רפואית אשר יכולה לקבוע כי לאדם ישנה דמנציה. אם כך מהן הבדיקות אשר מתבצעות על מנת לאבחן דמנציה? הבדיקה היא בדיקה על דרך השלילה. כלומר הרופא בודק מהם הסימפטומים ושולל את הבעיות האחרות. אתם עשויים לעבור בדיקות רפואיות ונוירולוגיות, כולן נועדו לשלול בעיות אחרות.

את הבדיקה עצמה עושים באמצעות מלווה, רצוי אדם קרוב אשר יכול להעיד על התנהגותכם הרגילה והשינויים בהתנהגותכם בהם הוא מבחין. וכמובן שזה מישהו שאתם סומכים עליו ומרגישים בנוח שהוא יהיה נוכח לצידכם במהלך הפגישה עם הרופא. יש לדבר עם הרופא באופן חופשי ולתת לו את כל המידע על המקרים שהתרחשו – מתי הם התחילו וכל פרט מידע אשר יאפשר לרופא לאפיין את הבעיות. במידה ואתם משתמשים בתרופות כלשהן, חשוב ליידע את הרופא. זה כולל גם מידע לגבי שימוש בתוספי תזונה טבעיים, וויטמינים, הרגלי שתייה, שימוש בסמים וכו.

במהלך הבדיקה גם אתם יכולים לשאול את הרופא שאלות, ולמעשה חשוב שתשאלו את כל השאלות על מנת לקבל תשובות לכל עניין אשר מטריד אתכם. מומלץ גם לקחת כלי כתיבה לפגישה על מנת שתוכלו לרשום הערות חשובות.

אבחון של מחלה דמנטית הוא רגע מטלטל בגלל כל המשמעויות שלו, אך במידה וישנו חשש, חשוב להסיר את הספק במהרה. אם אתם סובלים מדמנציה עליכם לנקוט בצעדים מיידים אשר כוללים טיפול רפואי ותכנון לגבי העתיד; ולכן חשוב שתדעו בהקדם.

כיצד עובד הזיכרון ומה קורה לו כאשר אנו מזדקנים?

הזיכרון הוא בעצם תהליך מורכב המתרחש במוח – זהו תהליך של רכישת מידע, אחסונו ושליפתו בעת הצורך. אך הזיכרון הוא גם מי שאנחנו, כלומר אוסף של זיכרונות. למוח האנושי יש צורות שונות להתמודד עם המידע שאנו צוברים.

חלק מהמידע נשמר בזיכרון באופו זמני, מידע אשר נועד לשימוש מידי ואין צורך לזכור אותו לזמן ארוך. חלק מהמידע מועבר על הזיכרון לטווח ארוך, ולעומת זאת חלק גדול ונכבד מהמידע הנקלט בחושים ובזיכרון פשוט ”נמחק“ כי אין בו צורך. הזיכרון לטווח קצר מוגבל ביכולת האחסון שלו, אך הזיכרון לטווח הארוך אינו מוגבל.

יוצאי דופן הם הזיכרונות של ביצוע פעולות מסוימות, כמו הדוגמה של רכיבה על אופניים. זיכרונות אלו נשמרים בצורה אחרת.

הזיכרון לטווח הקצר מתדרדר עם הגיל, אך הזיכרון לטווח ארוך נשאר ברור ואנשים מבוגרים יכולים בקלות לזכור את ילדותם. בעת הזקנה מתחילים שינויים במוח, כמו אובדן תאים והיחלשות הקשרים ביניהם, והמוח האנושי מאבד מיעילותו. בגיל מבוגר המוח שלנו מאט, מתקשה לזכור ומתקשה לעקוב אחר כמה דברים/סיטואציות באותו הזמן – אין זה אומר שמדובר בדמנציה.

לסיכום, ככל שתקדים להגיב, כך יותר טוב. הסימפטומים הם לא בהכרח סימפטומים של דמנציה, אך במידה וזוהי דמנציה גילוי מוקדם יאפשר להתחיל טיפול בהקדם ולהיות מוכן לעתיד.

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר