צרו קשר 02-5002206

מתי עליך להיות מודאג שחלית באלצהיימר?

מתי להיות מודאג, כיצד להפחית את הסיכון לדמנציה ואיפה לקבל עזרה כאשר מתעורר החשש?

האם הבחנת לאחרונה בשינויים במחשבותיך או התנהגותך? האם אתה מוטרד מאפיזודות שכחה מתגברות? האם הסביבה מעירה לך על כך? תופעות אלו עלולות להיות סימנים מוקדמים של דמנציה וחשוב להיות מודעים לכך. אך באותה המידה יתכנו בעיות אחרות המתבטאות באופן דומה. בין אם מדובר בדמנציה, או בעיה אחרת, עלינו להבין כי שינויים משמעותיים בזיכרון הם אינם דבר נורמלי ולא ניתן לקבל אותם בטענה שזהו הגיל. לכן במידה ואתם חווים תסמינים שכאלו הדבר הראשון וההכרחי שיש לעשות זה לראות רופא בהקדם האפשרי על מנת לאבחן את הסיבה לבעיה.

אמנם אין בדיקה רפואית אשר יכולה לאבחן דמנציה, אך ניתן לבצע אבחון על דרך השלילה. חשוב לקבוע פגישה עם הרופא ובה לשתף את הרופא בכמה שיותר פרטים על מקרי השכחה ושינויי ההתנהגות שאתם מרגישים או שמעירים לכם עליהם. הרופא ירצה לדעת גם על שימוש בתרופות והרגלי החיים, ועשוי להפנות לביצוע בדיקות נוספות על מנת לפסול בעיות אחרות.

אז מתי צריך להתחיל לדאוג?

פגיעה בזיכרון ובתפקוד המוחי היא דבר טבעי ורגיל בגיל מבוגר, אך ישנו מרחק גדול בין הירידה הטבעית בתפקוד לבין דמנציה. כפי שכבר אמרנו, רק אבחון רפואי יכול להסיר את הספק. אך מתי יש להתחיל לדאוג? ובכן במידה ואתם חווים בעיות זיכרון, כדאי שתשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • האם אני מתקשה למצוא את המילה הנכונה?
  • האם יש לי קושי לזכור אירועים מהעת האחרונה?
  • האם יש לי קושי לזכור את היום והתאריך?
  • האם אני מתקשה להסתגל לשינויים בשגרה?
  • האם אני שוכח את מיקומם של חפצים?
  • האם אני מתקשה לעקוב אחר המתרחש בטלוויזיה או סיפור בכתב?
  • האם אני מתקשה לעקוב ולהשתתף בשיחות קבוצתיות?
  • האם אני מתקשה בעניינים פיננסיים פשוטים כמו ניהול חשבון הבנק או חישוב עודף בחנות?
  • האם אני מאבד עניין בפעולות אשר בדרך כלל מעניינות אותי?
  • האם אני מתקשה בפעולות היום יום כמו למשל מציאת הדרך לחנות המכולת השכונתית?
  • האם אני מתקשה למצוא פתרון לבעיות?
  • האם חברים ובני משפחה מעירים לי על כך שאני שוכח דברים?

נסו לענות על כל שאלה על פי האפשרויות – לעתים נדירות, לפעמים, לעתים קרובות. אם רוב התשובות שלכם הן לפעמים או לעתים קרובות, כדאי שתפנו אל הרופא על מנת להיבדק.

כיצד להפחית את הסיכון לדמנציה?

האם אפשר להפחית את הסיכוי לדמנציה? ישנם גורמים שונים למחלות דמנטיות, חלקם גנטיים וחלקם סביבתיים וקשורים לאורחות החיים שלנו. מחקרים על מחלות דמנטיות נערכים כל הזמן ונשאלת גם השאלה האם ניתן למנוע את המחלות הללו. לצערנו הרב אין דרך למנוע את המחלה; כלומר אין שום דבר אשר תוכלו לעשות והוא יעניק לכם איזו חסינות מפני אלצהיימר או מחלות דמנטיות אחרות. אך מצד שני המחקרים בהחלט מזהים קבוצות סיכון שונות. לכן המסקנה היא שניתן לבחור באורח חיים אשר מרחיק אתכם מאותם גורמי הסיכון ומפחית את הסיכויים שתחלו בדמנציה.

גורמי הסיכון המזוהים הם מחלות דמנטיות הם יתר לחץ דם; השמנת יתר; חוסר פעילות גופנית; עישון; סכרת; דיכאון ומתח רגשי; ליקוי שמיעה ואפילו רמת השכלה נמוכה.

לכן על מנת להפחית את הסיכון לדמנציה, חשוב לעסוק בפעילות גופנית בצורה סדירה. גם אנשים מבוגרים בעלי קשיים יכולים לעסוק בפעילות גופנית המתאימה ליכולותיהם. כמו כן חשוב להקפיד על תזונה נכונה ושמירה על משקל גוף תקין; הימנעות משתיית אלכוהול; איזון בעיות סוכר ולחץ דם; טיפול בליקויי השמיעה וגירוי קוגניטיבי וחברתי אשר ישמור על המוח פעיל. איננו יכולים להבטיח כי כל אלו ימנעו דמנציה, אך הם בהחלט יפחיתו את הסיכון ויתרמו לבריאותכם באופן כללי.

היכן לקבל עזרה?

במידה וישנו חשש לדמנציה, פנו אל רופא המשפחה ובקשו הפנייה אל רופא מומחה. שירותים אלו כלולים בסל הבריאות במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. במידה ואובחנה דמנציה, רופא המשפחה והרופא המאבחן יכולים לספק לכם מידע רב בנושא ולפנות אתכם לגופים שונים בהם תקבלו מידע וסיוע.

התמודדות עם המחלה נעשית במישור המשפחתי; מתן טיפול לחולה דמנציה היא משימה קשה גם עבור הסביבה המשפחתית האוהבת, ולכן במסגרת כל ארגוני הסיוע הממשלתיים והפרטיים ישנן גם קבוצות תמיכה וסיוע למשפחות. אל תתמודדו עם המחלה לבד, רשויות הבריאות מושיטות לכם יד.

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר