צרו קשר 02-5002206

יצירת סביבה בטוחה לחולי דמנציה

אנו תמיד מזכירים כי מחלות דמנטיות משפיעות על אנשים בצורה שונה. אבל סימפטומים מסוימים כמו בלבול, שכחה ופגיעה בהתמצאות הם סממנים שכיחים של המחלה. וכל אלו יוצרים בעיות בהתניידות ובתפקוד, ואלו הן בעיות בעלות השלכות בטיחותיות. בשל הפגיעה בהתמצאות, וכל התסמינים האחרים של הפגיעה ביכולות הקוגניטיביות, החולה עשוי לסכן את עצמו. דברים רבים שאולי נראים לכם תמימים, בהתחשב בנסיבות החדשות עלולים להיות מקור לסכנה. לכן חשוב שהמשפחה, החברים והמטפלים יעניקו לחולה את כל העזרה הדרושה על מנת לאפשר לו להיות בטוח בסביבה הביתית.

בטיחות בבית

אסור לנו לשכוח שהסביבה הטובה ביותר עבור חולי הדמנציה היא הסביבה שמאפשרת להם להרגיש טוב, להיות חופשיים ועצמאיים עד כמה שניתן. הסביבה הביתית והמשפחה הם חשובים מאוד עבור חולה דמנציה וזוהי חלק מהגישה הטיפולית – הסביבה הביתית תמיד צריכה לגרום לחולים לדעת איפה הם נמצאים ולאן הם הולכים, כל שינוי בסביבה הזו רק מוסיף לבלבול ולחוסר ההתמצאות של החולים.

טיפים לשמירה על הבטיחות בסביבה הביתית

ישנם דברים רבים בסביבה הביתית שאתם רגילים אליהם ואולי לא רואים בהם סיכון. אבל עכשיו כאשר הנסיבות משתנות יש לעשות חשיבה מחודשת ולארגן את הבית בצורה הנכונה. להלן מספר טיפים לשמירה על הבטיחות בסביבה הביתית.

  • ארגנו את הריהוט בצורה פשוטה וקבועה. אל תשנו מיקומם של רהיטים וחפצים. כמו כן שמרו על סביבה מסודרת.
  • היזהרו משטיחים רפויים או קצוות שטיח אשר עשויים לגרום לנפילה. במידת הצורך הסירו אותן או הדביקו אותם לרצפה.
  • היו מודעים לכבלי החשמל, הימנעו מכבלי חשמל ארוכים מידי אשר יכולים להסתבך ועשויים להיות מכשול ומקור סכנה. במידת הצורך תוכלו להצטייד באביזרים לצורך ארגון הכבלים החשמליים בבית.
  • רצוי שיהיו בבית גלאי עשן ויש לוודא שיש בהם סוללות ושניתן לשמוע את האזעקה בחוזקה.
  • בימי החורף הימנעו מחימום הבית באמצעי חימום מסוגים אשר יכולים לגרום לכוויות ושרפות. תנורי ספירלה חשמליים הם סכנה גדולה, וכמובן תנורי נפט וגז הם לא דברים שתרצו בבית. מזגן הוא אמצעי החימום הבטוח ביותר.
  • מומלץ למקם שעונים גדולים ברחבי הבית, כאלו שניתן להבחין בשעה ללא מאמץ, כמו גם לוחות שנה. או יסייעו לחולה לשמור על האוריינטציה.
  • הכינו לוח גדול עם מספרי טלפון חשובים ומספרי טלפון למקרי חירום ומקמו אותו ליד הטלפון. שימו לב כי ישנם מכשירי טלפון מיוחדים בהם ניתן להגדיר חיוג על פי תמונות. העיקר שהחולה יוכל לבצע שיחת טלפון במהירות ובקלות ומבלי להתבלבל יותר מידי.

במטבח

המטבח דורש תשומת לב מיוחדת, יש בו סכנות רבות. למשל אם ברז המים החמים מוציא מים בטמפרטורה גבוהה, כדי להפחית את הטמפרטורה באמצעות התרמוסטט על מנת לא לגרום לפציעה. כמו כן יש לקחת בחשבון שמכשירי חשמל שונים במטבח, כמו למשל טוסטר עלולים להיות מסוכנים וכדאי להרחיקם.

בחדר השינה

אביזרים כמו סדין חשמלי או בקבוק חם, הם אינם דבר בטוח עבור חולי דמנציה ורצוי להרחיקם. חשוב לדאוג לתאורת לילה בחדר, כך שבמידת הצורך החולה יכול לראות בחשכת הלילה ולמצוא את דרכו.

בחדר הרחצה

יש לתת תשומת לב לכל נושא המקלחת. למשל כדאי להתקין צינורות מקלחת אשר ניתנים לאחיזה ביד ובעזרתם ניתן לשלוט בקלות על הרחצה. ישנם כיסאות רחצה מיוחדים בהם ניתן להשתמש; בעזרת כיסאות הרחצה זה יהיה פחות מאמץ לחולה וגם יותר בטוח. מומלץ גם להתקין ידיות אמבטיה מיוחדות על מנת לאחוז בהן ולמנוע נפילות.

גם בחדר הרחצה יש לוודא שאין סכנה של מים חמים מידי. אם אתם מאחסנים מלאי של תרופות אשר נצברו במהלך הזמן, חשוב לאחסן אותן בצורה בטוחה. ישנה סכנה של בלבול בין תרופות או לקיחת כמויות גדולות בשל שכחה.

חשוב לדאוג לתאורת לילה במסדרון על מנת לאפשר לחולה למצוא את דרכו לשירותים במהלך הלילה.

בטיחות מחוץ לבית

חולים דמנטיים עשויים להתבלבל וללכת לאיבוד. תופעות אלו מתרחשות אפילו בסביבה המוכרת, הסביבה הקרובה לבית שאותה הם מכירים היטב. לכן חשוב שבכול עת יהיו להם פרטים מזהים אשר כוללים את הכתובת ומספרי טלפון למקרי חירום. צמיד ליד עם פרטים מזהים יכול להיות רעיון טוב. באופן כללי רצוי למנוע יציאה לא מבוקרת ולכן חשוב להקפיד לנעול את הגינה. במידה והחולה יוצא אל הגינה, חשוב לוודא ששי בה שבילים ומעברים ללא מכשולים. כדאי גם להרחיק צמחים רעילים או כל דבר בעל פוטנציאל לסיכון (למשל חומרי הדברה או כלי עבודה מסוכנים).

הכנת הבית – נקודות חשובות

בסופו של דבר מגיע הרגע שבו צריך להכין את הבית ולסלק את כל הגורמים אשר יכולים להוות סכנה. לכל בית יש את המבנה שלו ואת התנאים הסביבתיים הייחודיים, אך אלו הם הדברים שעליכם לקחת בחשבון ולבחון. יש לוודא שאין בהם סכנה ולערוך את השינויים הנדרשים:

בכניסה לבית – אם מדובר בשביל או מדרגות חשוב לבדוק שאין סכנת החלקה, שיש ידיות לאחיזה, שאין שום מכשול אשר יכול להפריע לכניסה והיציאה מהבית.

בתוך הבית -חשוב לוודא שהבית מסודר ושאין חפצים מפוזרים אשר יכולים להפריע לתנועה, כולל ריהוט אשר אינו ממוקם טוב; לוודא שישנה תאורה טובה; לוודא שאין ריצוף או פרקט אשר יכולים לגרום להחלקה; לבדוק את החלונות, הדלתות והחימום של הבית. לבדוק שאין חומרים דליקים ושום סכנת שרפה, להרחיק חומרים רעילים וכו'. אנו פשוט ממליצים לסייר בבית ולנסות להיות מודעים לכל דבר שעלול להוות סכנה והרחיק את הסכנה.

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר