צרו קשר 02-5002206

אלצהיימר – פתרון בעיות התנהגות

ישנם שינוי התנהגות אשר שכיחים בקרב חולים דמנטיים. שינוי התנהגות אלו כוללים התנגדויות, שיטוט, מצב רוח נסער, חרדה ואגרסיביות. ישנן סיבות רבות אשר יכולות לגרום לאותם שינויי התנהגות. כמובן שכל מטופל הוא מקרה בפני עצמו אשר מגיב לנסיבות בצורה שונה. בחלק מהמקרים ההתנהגות קשורה לשינויים המתרחשים במוח. במקרים אחרים אלו יכולים להיות אירועים או גורמים סביבתיים אשר מעוררים את אותן התגובות. למשל כאשר יש צורך במקלחת המשימה יכולה להיות מורכבת מידי, או שהם אינם מרגישים כל כך טוב, ואז הדבר עשויי לעורר את אותם שינויי התנהגות.

להבין את ההתנהגות

חשוב מאוד להבין מדוע אדם הסובל מדמנציה מתנהג בצורה מסוימת. אם המטפלים ובני המשפחה יכולים להבחין בגורם המעורר את אותה התנהגות, יהיה להם יותר קל למצוא את הדרכים למנוע זאת בעתיד.

כאשר אתם נתקלים בהתנהגות בלתי רצויה וקשה להתמודדות, נסו להבין מדוע היא מתרחשת. מהם הגורמים אשר מעוררים אותה ואולי נמצאים בשליטתכם. נסו לנתח את הסיבה, המצב הרפואי או בעיות תקשורת אשר אולי תורמות למצב.

מתי הבעיה מתרחשת? יומן יכול להיות כלי מועיל מאוד עבור המטפל. רשמו בו את המקרים בפירוט; הקדישו לכך כמה דקות מחשבה ונסו להבין את כל מה שהתרחש בדיוק לפני שהופיעה אותה ההתנהגות – מי היה מעורב, מי הושפע מההתנהגות, מהו הרגש שבוטא – האם כעס, תסכול או אולי פחד; מה הייתה התגובה? האם זה עזר… היומן יכול לסייע לכם בסיוע דפוסי התנהגות והגורמים להם.

באופן כללי ניתן לחלק את הגורמים לאותן התנהגויות ל 4 קטגוריות : המצב הבריאותי, הסביבה, המטלה והתקשורת.

המצב הבריאותי

ישנם כמה מצבים שעליכם לשים אליהם לב:

  • השפעות תרופתיות – חולי דמנציה עשויים להיות תחת טיפולים תרופתיים שונים ועשויים להגיב למינון יתר, תגובות בין תרופתיות ותופעות לוואי באופן כללי. תרופות עשויות לגרום לבלבול ושינוי התנהגות פתאומיים.
  • ליקוי ראייה או שמיעה – שתי הבעיות הללו יכולות לפגוע ביכולתו של המטופל להבין מה נאמר ומה מתרחש.
  • מחלה – לא תמיד תוכלו לזהות את המחלה בקלות מכיוון שהחולה לא ישתף אתכם בתסמינים, אך מחלות רבות כמו למשל דלקת בדרכי השתן, דלקת ריאות, זיהום במערכת העיכול או חום עלולות לגרום לבלבול מוגבר.
  • מחלות כרוניות – מחלות כרוניות משפיעות על התפקוד ועל מצב הרוח. אלו יכולות להיות מחלות כמו אנגינה, מחלות לב, סכרת, כאבים של דלקות פרקים, כאבי ראש וכיבים.
  • התייבשות – חולים דמנטיים אינם חווים את תחושת הצמא כמו אדם בריא ולכן הם פשוט שוכחים לשתות ולכן התייבשות היא דבר שכיח. הסימנים יכולים להיות בלבול, סחרחורת, עור יבש, הסמקה, חום ודופק מהיר.
  • עצירות – אי הנוחות של העצירות, ובעיקר אם היא מלווה בכאבים, עשויה להגביר את רמת הבלבול.
  • דיכאון – רבים מתסמיני הדיכאון דומים מאוד לתסמינים כלליים של מחלות דמנטיות ולכן אתם עשויים להתקשות להבחין בהם. אלו עשויים לכלול בעיות ריכוז, אבדן זיכרון, אפתיות והפרעות שינה. אם ישנו חשש יש צורך באבחון מקצועי.
  • עייפות – הפרעות שינה ועייפות יכולים להוביל לתופעות של כעס ונסערות.
  • אי נוחות פיזית – כל דבר אשר גורם לאי נוחות עשוי לעורר שינוי התנהגות, כמו למשל תחושת רעב, צורך להתפנות, חם מידי, קר מידי…

הסביבה

  • מרחב פיזי גדול מידי – מרחב פיזי גדול מידי עשוי להיראות מאיים.
  • סביבה עמוסה – כאשר יש יותר מידי דברים בסביבה יכול להיווצר מצב של עודף גירויים.
  • יותר מידי התרחשויות – עודף גירויים יכול להיווצר גם כאשר יש יותר מידי התרחשויות בסביבה, כמו אנשים מדברים, טלוויזיה, מוזיקה וכו.
  • סביבה המבלבלת את החושים – התאורה, ניגודי הצבעים בין רצפה וקירות, שימוש בצבעים וכל מאפייני הסביבה יכולים ליצור בלבול אשר מפריע לחולה בפעולות שונות. למשל עיצוב הרצפה עשוי לגרום לחולה להתבלבל בין רצפה לבין מדרגות; צלילים עלולים לעורר הזיות וכו‘.
  • שינויים בשגרה – חולי דמנציה זקוקים לשגרה קבועה. העקביות נחשבת להכרחית על מנת לצמצם את הסטרס.
  • סביבה בלתי מוכרת – כאשר המטופל נמצא בסביבה חדשה ובלת מוכרת, ישנה סבירות גדולה יותר שיחווה בלבול.

המטלה

  • מטלה מורכבת מידי – כאשר אנו מבקשים מהחולה לבצע מטלה מסוימת היא עלולה להיות מורכבת מידי עבורו. עלינו לזכור כי היכולות מתדרדרות וגם אם הצליח לבצע את אותה המשימה בעבר, יתכן כי עכשיו אינו מסוגל לבצע אותה.
  • מטלות לא מוכרת – חולים דמנטיים מאבדים בהדרגה את היכולת ללמוד דברים חדשים.

תקשורת

  • המטופל אינו מבין – במקרים בהם המטופל אינו מבין מה מצפים ממנו הוא עשוי להפוך לנסער ואף לכעוס.
  • חוסר יכולת לתקשר – המטופל מתקשה לתקשר ולהביע את עצמו, דבר אשר גורם לו לתסכול.

כיצד נתמודד עם בעיות אלו?

ניסוי וטעייה הם חלק מהעבודה. עליכם להכין תכנית ופשוט לנסות. תוכלו לחשוב על כמה אסטרטגיות שונות לצורך תגובה לשינוי ההתנהגות או המצב ופשוט לראות מה עובד. תוכלו להשיג תוצאות טובות יותר באמצעות שיתוף פעולה עם מטפלים אחרים ואנשים מנוסים אשר יכולים לבחון את המצב ולהציע רעיונות. יתכן שלפעמים האסטרטגיה שלכם לא תעבוד, אל תתייאשו, פשוט נסו משהו אחר.

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר