צרו קשר 02-5002206

התלבשות

פרק שלישי בסדרה – "טיפול אישי לחולי אלצהיימר"
פעולה פשוטה לכאורה, כמו ללבוש את הבגדים, עשויה להיות משימה מסובכת עבור חולי דמנציה, זאת מכיוון שיש בה שלבים רבים. גם כאשר אתם מסייעים לחולה הדמנציה להתלבש, אתם עשויים לגלות שמדובר בפעולה הדורשת זמן רב ועשויה להיות מתישה גם מבחינה נפשית; בעיקר כאשר החולה אינו משתף פעולה. כל חולה דמנציה יגיב בצורה שונה ולכן עליכם לפתח את הגישה הטיפולית אשר עובדת הכי טוב עבור המטופל.

מדוע חולי דמנציה מתקשים בהתלבשות?

מגבלות פיזיות ורפואיות

דיכאון ומחלות יכולים להיות סיבה הגורמת לאיבוד עניין בהיגיינה האישית. גם השינויים ביכולות המוטוריות הגסות עלולים ליצור בעיות בשיווי משקל והליכה, ואלו מקשים על פעולות ההתלבשות. שינויים ביכולות המוטוריות העדינות יכולים להקשות על סגירת כפתור או רכיסת רוכסן. כמו כן חולי דמנציה עלולים לסבול מליקוי ראייה וישנן גם תרופות אשר גורמות לסחרחורות ומפרקים נוקשים. כל אחד מאלו מוסיף לקושי.

כיצד נתמודד עם מחלות ומוגבלויות פיזיות?
יש להתחיל מבדיקה רפואית מקיפה אשר תגלה כל מחלה וקושי, כולל השפעת תרופות, אשר יכולים לגרום לבעיות בהתלבשות. יש גם לבצע בדיקת ראייה ולהעריך את מצבו הנפשי של המטופל, במיוחד אם באופן קבוע אינו מעוניין לצאת מהמיטה ולהתלבש בבוקר.

שוכחים כיצד להתלבש

השכחה משפיעה מאוד; חלק מהחולים עשויים לשכוח במהלך התהליך אם הם אמורים להתלבש או להתפשט. במקרים אחרים הם יכולים לשכוח שהם בכלל צריכים להתלבש, לשים את הבגדים בצורה לא נכונה או ללבוש שכבות מרובות שלא לצורך; הם עשויים להבין שמדובר בפריט לבוש אבל לא לזהות עבור איזה חלק בגוף הוא מתאים.

כיצד תוכלו לסייע לחולים המתמודדים עם השכחה?
אם יש להם את היכולת להתלבש באופן עצמאי תוכלו להזכיר להם בצורה עדינה. תוכלו לסדר עבורם את הבגדים במערום, כאשר הפריטים מסודרים לפי סדר הפעולות של ההתלבשות. כמו כן ניתן לפרק את תהליך ההתלבשות למספר משימות פשוטות ואז תוכלו להזכיר למטופל כל פעם את השלב שבו הוא נמצא – למשל שלב התחתונים, שלב הגרביים… הרגיעו אותם כאשר הם מתקשים ועודדו אותם כאשר הם מצליחים. נסו להפוך את ההתלבשות למהנה עבור שניכם.

בעיות הנובעות מהסביבה

בעיות סביבתיות שונות, כמו רעש, אנשים, אור בוהר וריבוי גירוים בחדר יכולים להסית את תשומת הלב של חולה דמנציה ולהקשות עליו להתלבש. כמו כן טמפרטורת החדר גם כן משפיעה ועליכם להיות מודעים שחולי דמנציה מבוגרים חווים את הטמפרטורה קצת אחרת; מה שיכול להרגיש עבורכם כחם מאוד יכול להיות נעים עבורם.

כיצד נעזור למטופלים להתמודד עם הסביבה?
התחילו מהסרת גורמים מבלבלים כמו בגדים שאינם מתאימים לעונה; וודאו שהטמפרטורה בחדר נעימה עבור החולה; וודאו שיש מספיק אור בחדר, כולל תאורה בארון מכיוון שרמות תאורה שונות יוצרות בלבול.

חוסר פרטיות

התלבשות היא פעולה פרטית ואינטימית עבור רוב האנשים. אנשים רבים מעולם לא התלבשו או התפשטו בנוכחותם של אנשים אחרים ועבורם זוהי יכולה להיות חוויה לא נעימה ומביכה. כאשר אדם נזקק לעזרה בהתלבשות עליו להתמודד עם תחושות אלו, כולל ההכרה בכך שאינו יכול לעשות דברים בעצמו. אבדן העצמאות הוא בפני עצמו דבר שקשה להתמודד איתו.

מה ניתן לעשות?
השתדלו לתת למטופל כמה שיותר פרטיות, סגרו את הדלת וצרו תחושת פרטיות. בהתאם ליכולות המטופל, השתדלו לתת לו להתמודד לבד עם ההתלבשות ולתת להם סיוע מרחוק ולהתערב רק כאשר זה הכרחי.

קושי בבחירת הלבוש

רצוי לעודד את החולים לבחור את הבגדים בעצמם, כך יוכלו לחוות את העצמאות שכל כך חשובה עבורם. אך מצד שני הם עשויים להתקשות לקבל החלטות פשוטות כמו בחירת הבגדים.

כיצד נוכל לעזור? נסו לצמצם עבורם את מספר האפשרויות לשתיים, למשל לבחור בין שתי חולצות ולא יותר. הניחו את הפריטים בצורה התואמת לסדר ההתלבשות. אם אתם מניחים את הבגדים על המיטה, הקפידו על כך שצבע הבגדים בולט ושונה מצבע הסדין, זאת על מנת שהחולה יוכל לראות אותם בבירור.

חושים לקויים

הפגיעה בחושים יכולה להביא למצבים בהם החולה לובש שכבות רבות למרות שמזג האוויר חם. הדמנציה גורמת לפגיעה בכושר השיפוט וזה כולל גם פגיעה בתחושת הקור והחום.

כיצד ניתן לעזור? אם הבגדים המיותרים אינם יוצרים אי נוחות גדולה מידי תוכלו פשוט להתעלם. אך על מנת למנוע את המצב יש להרחיק מראש את הבגדים המיותרים על מנת שהמטופל לא יבחר בהם בעת ההתלבשות. פשוט וודאו שרק הבגדים המתאימים נגישים עבור המטופל.

בעיה עם התערטלות קבועה

היבט אחר של העניין הוא מצב שבו חולי דמנציה מפשיטים את עצמם באופן קבוע. זה יכול להיות מביך ולא נוח, אך יש להבין כי החולים אינם מסוגלים לשפוט ולהבין שזהו לא הזמן והמקום להוריד את הבגדים. במידה וזה מתרחש חשוב להבין את הסיבה. יתכן שהמטופל פשוט סובל מחום או חוסר נוחות; יתכן כי המטופל צריך להתפנות; יתכן שהוא עייף ומוריד את הבגדים על מנת להתכונן למיטה (למרות שהוא בחוץ).

בחירת בגדים ונעליים

הבגדים שלנו הם ביטוי לאישיות והאינדיבידואליות שלנו ולכן חשוב לאפשר גם לחולים דמנטיים לבחור את הבגדים שלהם עד כמה שניתן. הצגת בגדים חדשים השונים מהסגנון שהם רגילים עשויה להיות בעייתית ולגרור בעיות. בכל מקרה לגבי בחירת בגדים אנו ממליצים על העקרונות הבאים:

  • בחרו בגדים המתאימים לכביסה במכונה ואינם דורשים גיהוץ.
  • השתדלו להימנע מאבזמים, רוכסנים, ווים וכפתורים אשר יכולים להקשות על השימוש. במקרים רבים תוכלו לגשת לתופרת ולהחליפם בסקוטש אשר מעניק פתרון נוח לשימוש.
  • צבעים בהירים ועמוסים בפרטים עשויים לגרום להסחות דעת. העדיפו בגדים פשוטים עם צבעים מלאים ומנוגדים אשר יקלו על השימוש.
  • העדיפו נעליים ללא שרוכים והקפידו על סוליות שאינן גורמות להחלקה.

עצות כלליות לגבי ביגוד והנעלה

  • בתרבות המודרנית אנו נוהגים להחליף נעליים ובגדים בתדירות גבוהה, זה לא בהכרח הנוהג בתקופה של ההורים שלכם ואל תנסו לכפות עליהם את אורח החיים שלכם.
  • כאשר החולה מעוניין באותם הבגדים כל יום, הימנעו מוויכוח, פשוט רכשו בגדים זהים על מנת שיוכל להשתמש בהם כל יום וליהנות מבגדים נקיים.
  • אל תביכו אותם בדרישה להחליף בגדים, עשו זאת בעדינות.
  • השתדלו לאפשר לחולה לשמור על עצמאותו עד כמה שאפשר. אל תנסו לעזור לו רק על מנת לזרז את התהליך. תחושת ההצלחה תגרום לחולה להרגיש טוב.

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר