שינה


בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

הסיבות לבעיות שינה

תמיד חשוב לזהות מה גורם לבעיות השינה, על מנת שנוכל לתת להן את המענה הנכון. בעיות השינה יכולות להיות תוצאה ישירה של הדמנציה או תוצאה של השימוש בתרופות. בהתאם למקור הבעיה, כך גם שיטת ההתמודדות. ניהול יומן יכול מאוד לעזור לצורך טיפול בחולי דמנציה, ובעיקר בהקשר של זיהוי דפוסים ובעיות שינה. בעזרת ניהול יומן תוכלו בקלות לאתר את מקור הבעיה ולמצוא את הדרכים להתמודד.

בעיות פיזיולוגיות ורפואיות

  • הנזק המוחי אשר נגרם מהמחלה הדמנטית פוגע בשעון הביולוגי ומשבש את דפוסי השינה.
  • מחלות כמו אנגינה, אי ספיקת לב, סכרת וכיבים גם כן יכולים לפגוע בשינה.
  • דלקת בדרכי השתן אשר גורמת לצורך תכוף במתן שתן.
  • כאבים אשר נגרמים מדלקות פרקים.
  • ’רגל חסרת מנוחה‘ או התכווצויות ברגליים המצביעות על בעיות מטבוליות.
  • דיכאון המתבטא בקושי להירדם והתעוררות מוקדם.
  • תופעות לוואי של תרופות.
  • דום נשימה בשינה ונחירות.
  • הפחתה טבעית של שעות השינה כתוצאה מזקנה.

כיצד נתמודד?

  • התייעצו עם הרופא לגבי השימוש בתרופות והשפעתן על דפוסי השינה.  במידה וישנם כאבים המפריעים לשינה בדקו עם הרופא את האפשרות של שימוש במשככי כאבים בהתאם.
  • בצעו בדיקה מקיפה על מנת לזהות בעיות רפואיות אשר יכולות לגרום לבעיות שינה.
  • בהתאם לחומרת המצב יש להתייעץ עם הרופא לגבי שימוש בתרופות מרגיעות אשר יכולות לסייע בשינה.
  • יש להעריך את מצבו הנפשי של החולה ובמידת הצורך לטפל בדיכאון.

גורמים סביבתיים

  • חדר השינה עשוי להיות חם מידי או קר מידי.
  • תאורה לקויה יכולה לפגוע בתחושת הזמן.
  • החולה עשוי להתקשות למצוא את השירותים.
  • שינוים בסביבה או מעבר אשר מגבירים את תחושת הבלבול. 

כיצד נתמודד?

  • הקפידו על סביבה קבועה ללא שינויים.
  • בדקו האם קר או חם לחולה כאשר הוא מתעורר.
  • צללים, תאורה לקויה או דברים בוהקים עשויים לגרום לנסערות ואף הזיות אשר יפגעו בשינה. הרבה מהם ניתן לפתור באמצעות תאורה נכונה.
  • הזיזו או כסו מראות אשר יוצרות בלבול.
  • וודאו שקל למצוא ולגשת לשירותים בקלות.
  • אל תשאירו ביגוד יום לצד המיטה, החולה עשוי לחשוב שזהו הזמן לקום ולהתלבש.
  • וודאו שיש להם מספיק פעילות גופנית, השתדלו להקפיד על זמן הליכה פעם או פעמיים ביום.

גורמים אחרים

  • יתכן כי הם הולכים לישון מוקדם מידי.
  • ישנים יותר מידי במהלך היום.
  • עייפות ייתר אשר גורמת למתיחות ומונעת מהם להירדם.
  • צריכת קפאין או אלכוהול.
  • תחושת רעב
  • נסערות וכעס.
  • חלומות מבעיתים.

כיצד נתמודד?

אוכל ושתייה – הפחיתו בקפאין וחומרים ממריצים הנמצאים גם בקולה, שוקולד ותה. הימנעו מצריכת חומרים אלו לאחר 5 אחר הצהריים. הפחיתו את צריכת האלכוהול, קחו בחשבון שיש לדון עם הרופא לגבי צריכת אלכוהול ותרופות מסוימות. אם אתם חושבים שהחולה רעב במהלך הלילה נסו להציע לו ארוחה קלה לפני השינה או מייד כאשר הם מתעוררים. חלב חם ותה צמחים יכולים גם כן לעזור.

שגרה יומית – נסו להימנע מפעילות מסעירות בשעות אחר הצהריים. אם המטופל אינו מעוניין לשכב במיטה, נסו להציע לו אלטרנטיבות כמו לשכב על הספה. אם הוא משוטט במהלך הלילה, לא צריך להילחם בזה אך יש לוודא כי הבית בטוח. מוזיקה מרגיעה ועיסוי הגב יכולים לעזור. לפעמים בסך הכול צריך להזכיר לחולה כי כבר מאוחר.

בעיות שינה הם בין תסמיני הדמנציה הקשים ביותר, אך היו מודעים לכך שבעיות שינה הם שלב חולף. כאשר הדמנציה מחריפה הם צפויים להעביר שעות רבות בשינה. כמו כן אל תשכחו שגם אתם צריכים שינה ומנוחה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אתכם גם

שינה

בעיות שינה הן בעיות שכיחות בקרב חולים דמנטיים והן מתבטאות בצורות שונות. ישנם אנשים אשר ישנים ביום ואז בלילה הם חסרי מנוחה. ישנם חולים אשר אינם מבדילים ביום לבין לילה ואחרים ישנם פחות בגלל רמת פעילות נמוכה.

תזונה

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד. האוכל שאנו אוכלים משפיע על בריאותנו ואיכות חיינו. תזונה לקויה גורמת למחלות וגם מאטה את ההתאוששות מפציעות ומחלות. קשישים רבים סובלים מתזונה לא נכונה המוסיפה לבעיות הבריאות שלהם וחשוב להיות מודעים לכך. חולים דמנטיים עשויים להתמודד עם:

היגיינה

הזנחת ההיגיינה האישית היא דבר שכיח בקרב חולים דמנטיים, אולי כי הם מאבדים ענייו או פשוט מתוך שכחה. מקרים שכאלו עלולים לגרום לעימותים ומתיחויות עם מטפלים ובני משפחה, אך חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הנושאים הללו בצורה הנכונה והאפקטיבית ביותר

סגירת תפריט